CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Saturday, November 27, 2010

1st Pregnancy: Semuanya Pengalaman Pertama

Assalamualaikum.

Saya disahkan mengandung pada bulan mei 2010, 2 bulan selepas walimah dan sebulan selepas kedai hubby terbakar. Alhamdulillah, saya dan hubby sangat-sangat bersyukur. DIA berikan kami ujian, kemudian menghadiahkan kami satu anugerah yang tak ternilai harganya.

Dua hari selepas mengetahui ada benih yang sedang berkembang di dalam rahim saya, saya mula merasa loya-loya dan pening. Alahan yang saya alami tersangatlah teruk. Selepas makan atau minum, saya akan muntah dengan banyaknya sampai dah takde apa yang tinggal kat dalam perut ni. Minum air kosong pun boleh muntah. Bau makanan apatah lagi. Saya langsung tak boleh masuk dapur atau dekat dengan meja makan. Masa tu rasa seksanya hanya Allah yang tahu. Perut lapar, tapi tak boleh nak makan. Saya hanya terbaring je kat bilik sepanjang hari, memaksa diri untuk tidur sebab dah tak mampu nak menahan rasa loya.

Semua yg tau tentang alahan saya akan cakap, "ala takpe, sekejap je tu..Masuk bulan keempat nanti ok la.." Seronoknya la saya dengar orang cakap macam tu. Rasa macam tak sabar nak tunggu kandungan mencecah 4 bulan. Namun masuk masuk bulan yg keempat, keadaan saya masih sama, takde perubahan. Hari-hari saya hanya boleh makan laksa. Ada juga saya cuba menu lain. Tapi langsung tak boleh masuk kat tekak ni..

Alhamdulillah menjelang hujung bulan kelima, alahan saya mula berkurangan. Dah boleh cuba-cuba makan selain daripada laksa. Tapi still tak lalu nak makan daging, ayam, dan seafood. Saya hanya makan sayur n telur dadar. Masuk bulan keenam, alahan saya hilang sepenuhnya. Alhamdulillah... Nikmatnya dapat makan macam-macam hanya Allah yg tahu..hehe.. Time ni la berat saya naik dengan mendadaknya, sampai doktor suruh minum air gula. Serik..Serik... Lepas tu terus control makan. Takut terlebih naik berat lagi..

Sekarang kandungan saya dah mencecah 34 minggu.. Tapi alahan saya macam datang semula. Makan agak memilih sikit (kurang selera).. Kadang-kadang ada rasa pening n loya. Salah cara atau masa makan sikit mula la muntah dengan banyaknya..Kenapa ye??

Baby alhamdulillah sentiasa aktif bergerak. Terutamanya kalau saya tengah solat atau baca Al-Quran. Mula je solat, automatik dia akan bergerak-gerak sampai la saya habis solat. Soleh betul mujahid kecil ni.. :) Minggu depan saya kena jumpa doktor di Hospital Besar Ipoh. Nurse cakap sebab punggung baby duk kat sebelah bawah. Doakan saya ye.... (^^,)

No comments: