CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Sunday, November 23, 2014

Ummi dan kanser

Assalamualaikum.

Masa mula-mula doktor sahkan Ummi positif kanser tahap 3, Ummi terdiam. Hilang kata-kata. Ummi tak tahu ummi nak senyum atau nak menangis. Ummi rasa dunia ummi gelap. Macam-macam fikiran negatif berlegar-legar dalam kepala ummi. Allahuakbar. Padahal ummi dah prepare dari awal. Sejak dulu lagi, sebelum ummi kahwin, sebelum ummi kenal Abah, ummi dah tetapkan dalam hati. Suatu hari nanti ummi kena terima dengan lapang dada sekiranya ummi mendapat penyakit ini.

Kenapa?
Sebab dua orang makcik ummi disahkan menghidap kanser. Ummi selalu ingatkan diri sendiri. Ummi kena bersedia. Ummi kena positif. Ummi selalu google dan cari maklumat mengenai kanser di internet. Sebab itu ummi ambil langkah awal bila dapati ada kelainan pada diri ummi. Namun Allah itu maha berkuasa. Kanser memang pembunuh senyap. Ummi yang selama ini nampak sihat dan ceria hakikatnya sudah berada di tahap ketiga kanser.

Ya. Awalnya ummi hilang kata-kata. Ummi tak sangka, akhirnya benar telahan ummi. Tapi Allah itu benar-benar maha pengasih lagi maha penyayang. Abah terima berita ini dengan sangat sangat sangat positif. Beberapa minit selepas keluar dari bilik doktor Abah terus tak henti henti memberi kata semangat kepada Ummi. Abah cari jalan supaya ummi tidak stress dan kembali ceria. Abah sentiasa di sisi Ummi bila ummi down. Abah siapkan semua kerja yang sepatutnya ummi settlekan di rumah. Abah jaga ummi sepenuh jiwa raga abah walaupun abah pernah cakap, abah tak mampu jaga ummi kalau Allah izin ummi sakit. Abah urus hal anak-anak seorang diri. Abah bawa ummi ke sana ke mari untuk berubat. Allahuakbar..

Allah jadi saksi Abah berbuat baik kepada ummi. Allah jadi saksi Abah berbuat baik kepada anak-anak. Allah jadi saksi Abah menunaikan tanggungjawabnya dalam keadaan yang sangat menekan.

Alhamdulillah..
Hari ini ummi kembali ceria. Sudah boleh bergurau-gurau. Ramai yang tanya ummi,
"Aisyah dah sihat ke"?
Sebab orang nampak ummi macam sihat. Tak macam orang sakit. Hehe. Sebenarnya ummi sakit. Sangat sakit. Tapi ummi tak tunjuk di depan orang.

Ummi ambil ubatan homeopati. Menurut doktor, ummi tak boleh dibedah. Sebab sel kanser akan merebak kalau terkena alatan besi. Seperti yang kita tahu, homeopati bukan menahan penyakit, tetapi mengeluarkannya. Sebab itu ummi bertambah sakit. Ubat tu dah mula bertindak mengeluarkan nanah dan darah dari tumor dalam badan ummi. Kadang-kadang ummi sampai tak tidur malam kerana menahan sakit. Ummi sebolehnya tak mahu ganggu tidur Abah. Tapi sakit ini ada ketikanya membuatkan ummi menangis hingga menyebabkan Abah terjaga. Abah peluk ummi. Abah usap tangan ummi untuk mengurangkan kesakitan yang ummi rasai. Terima kasih Abah. Syurgalah tempat suami sebaik Abah.

Walaupun sakit, ummi yakin dengan jalan yang ummi pilih. Sejak dulu lagi keluarga ummi memang pengamal homeopati. InsyaAllah, ada rezeki sembuhlah ummi. Kalau tak ada rezeki, ummi redha. Walau apa pun, Ummi positif yang ummi akan sembuh. Kalau boleh ummi nak lihat anak-anak syurga ummi membesar sihat dan menjadi anak-anak yang soleh lagi musleh. Anak-anak yang sentiasa mendoakan untuk Ummi dan Abah. Yang banyak memberi sumbangan untuk Islam. Aminn.

image

Ummi dan kakak Irdina di Bird Paradise, Langkawi. -17.11.2014-

No comments: