CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, November 25, 2014

Mak Chik

Assalamualaikum.

Mak Chik ialah adik Ummi yang nombor lima. Antara adik yang rapat dengan Ummi. Sebelum mak chik kahwin dulu Ummi selalu berangan-angan nak tengok mak chik kahwin. Tak tahulah kenapa. Ummi rasa tak sabar nak tengok mak chik berteman. Ummi rasa kasihan dan takut mak chik sunyi. Dari situ mulalah Ummi dan Abah kenenkan mak chik dengan orang orang yang kami rasa sesuai dan baik untuk mak chik. Lepas sorang..sorang kami cuba kenenkan. Tapi tak menjadi.

Sampailah satu masa tu Ummi dan Abah pergi program kat KL. Kami cuba kenalkan mak chik pada seseorang. Mak chik sendiri tak sedar apa yang Ummi dan Abah cuba buat. Dan tanpa kami sedar juga, sebenarnya seseorang sedang merisik mak chik melalui Aki (ayah ummi). Aki suruh hamba Allah tu tengok mak chik dekat program tu. Tengok dengan tujuan nak kenal orangnya macamana, sedap dipandang ke tidak, berkenan di hati ke tidak. Sebab hamba Allah tersebut langsung tak mengenali mak chik dan mak chik sendiri pun tidak mengenali beliau.

Semuanya menjadi rahsia sehinggalah hamba Allah tersebut bersetuju untuk memperisterikan mak chik. Dua kali dia datang ke rumah Aki bersama mas'ulnya untuk bertaaruf dengan mak chik. Masa berlalu dengan sangat pantas. Dalam masa yang singkat, mak chik ditunangkan dan seterusnya dinikahkan dengan si pemuda yang kami panggil Azam.

image

Mak chik di hari pertunangannya.
8-2-2014
Allah yang Maha Kuasa menghadirkan rasa cinta dalam hati kita walau kita tak kenal siapa tunangan kita.

Semasa dalam tempoh pertunangan, mak chik tetap tidak berhubung dengan tunangnya kecuali melalui email. Itupun melalui orang tengah. Setiap email yg dikirim akan dibaca oleh orang tengah tersebut. Dan email hanya berkisar tentang perbincangan majlis walimah yang bakal berlangsung.

image

Alhamdulillah. Mak chik selamat dinikahkan oleh Aki pada 19-4-2014.

image

Tempoh pertunangan yang singkat.
Namun mak chik yakin dengan penyusunan Allah. Mak chik yakin dengan jodoh yang telah ditetapkan Allah untuknya.

image

Percintaan mereka bermula di sini.
Kegembiraan jelas terpancar di wajah masing-masing :)

image

Upacara sword bearer.
Majlis di rumah pengantin lelaki pada 6-9-2014.

image

Bersama rakan-rakan dan ibubapa pengantin kedua belah pihak.

No comments: