CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Saturday, October 6, 2012

Memasak berperencahkan selawat



Kami balik dari kerja biasanya agak lewat juga la. Maghrib baru tiba kat rumah. So untuk makan malam biasanya saya akan masak yang simple simple sahaja. Takde beriya-iya sangat. Maklumlah badan dah letih, perut masing-masing pun dah berbunyi. Mesti nak makan cepat kan..

Selalunya pembantu rumah my MIL memang dah masak. Tapi hubby tetap nakkan hasil air tangan isterinya bila saya berkemampuan lagi nak bersilat kat dapur. Maksudnya bila badan sihat, masih larat, boleh tahan bau..saya akan masak juga walau satu jenis je pun.. Selalunya lauk la..Kalau sayur buat apa nak banyak banyak jenis sekali makan kan...

Semalam ontheway balik dari kedai kami dua dok bincang-bincang la nak makan apa.. Ikan saya memang tak boleh nak makan. Hanyir sangat. Mungkin pembawakan baby kot. Sotong pun tak berapa mau..Ayam pulak dari hilang mabuk duk balun ayam je hari-hari. Rasa macam dah naik boring pulak..

Sampai rumah terus bergegas solat maghrib dulu. Then buka peti ais tengok ada udang. Keluarkan. Tengok pulak apa bahan yang ada. Pilih pilih pastu terus decide nak masak apa dengan udang tu. Bermula dengan bismillah, bersihkan udang, sediakan awas awas, panaskan minyak dalam kuali, main campak-campak alhamdulillah siap satu hidangan untuk suami tersayang.

Memasak ni mudah sebenarnya. Kalau ada bahan..apa pun boleh jadi. Kalau takde bahan tu yang pening sikit mikiornya.. Bagi saya yang tinggal di rumah mertua, dengan opah dan adik-adik ipar yang ramainya, saya selalu risau masakan saya tak menjadi. Tambah-tambah kalau diorang ada kat rumah, lepas sorang sorang masuk dapur tanya, "akak masak apa tu..?"
Gemuruh jiwa den ni ha....

So satu amalan yang jarang-jarang sekali saya terlupa. Mulut sentiasa berselawat semasa memasak. Terutamanya bila memasak khas untuk suami tersayang. Moga-moga tertambat selera suami pada masakan saya. Setakat ni alhamdulillah, selawat membuatkan masakan saya CUKUP RASA. Tak payah pakai perencah dan ajinomoto bagai. Alhamdulillah...

Maka nikmat Allah yang mana mahu kamu dustakan?


Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments: