CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Saturday, October 30, 2010

Rindunya kat mereka....

Assalamualaikum.

Ini cuma entri ringkas utk menyatakan betapa rindunya saya pada mereka. Kebanyakan daripada mereka ni dah lama saya tak jumpa. Cuma dapat berhubung melalui SMS atau internet je...


Pertama sekali, saya rinduuuuu sangat3 pada arwah umi yg melahirkan dan membesarkan saya adik-beradik. Rindu pada belaian umi, pelukan umi, suara umi, pujukan umi, masakan umi, bau umi, senyuman umi, gelak tawa umi, saya rindu semuanya yg berkaitan dengan umi. Dulu saya selalu berkongsi rasa dan meluahkan segala isi hati kpd umi, tak kira rasa sedih atau gembira. Kini tak lagi, sebab umi dah pun kembali kpdNYA. 3-8-2004, tarikh yg masih kukuh di ingatan saya hingga kini, kerana pada tarikh ini lah umi meninggalkan kami semua termasuk adik bongsu yg pada ketika tu baru berumur 2 tahun lebih. Kami semua redha. "Lemah sungguh manusia hingga tak mampu nak pertahankan apa yg mereka sayang". Namun jika diizin Allah utk berjumpa umi walau sekejap, ingin sekali saya memeluknya, dan memberitahunya, "de sayang umi dunia akhirat...."


Kedua, keluarga saya. Abah, Ibu, Along, Angah, Teh, Cik, Andak, Kak Lang & Adik Mad yg dah makin lasak dan nakal sekarang. Abah dan ibu walimah setelah pemergian arwah umi tercinta. Ramai yg berpendapat ibu tiri tu kejam, tapi tidak bagi saya. Syukur kerana Allah SWT kurniakan kami ibu tiri yg sangat baik. Dia bukan sekadar menjaga makan minum dan pakai abah, tapi dia juga lah yg mengasuh, menjaga, dan melayan kerenah kami adik-beradik. Ibu banyak berkorban masa, tenaga, dan wang utk kami. Abah selalu pesan pada ibu, "Menjaga anak-anak yatim ni besar pahalanya. Penat macam mana pun, kena juga pikul amanah ni". Dan alhamdulillah hingga ke saat ini, ibu memikul amanah ini dengan sangat baik. Thanks Allah~


Ketiga, tok (mak kepada arwah umi). Dalam adik-beradik, semua dah tahu saya manja dgn tok. Sebabnya? Tok yg jaga saya masa saya kecik2 dulu. Saya cepat dapat adik, so umi n abah terpaksa tinggalkan saya di bawah jagaan tok. Kalau tengok balik gambar-gambar lama kat rumah tok, banyak la gambar saya. Bila dah masuk sekolah, saya dah tak duduk dgn tok, tapi still selalu balik kampung sebab rindu. Even dah bekerja, saya tetap juga balik di hujung2 minggu kalau tak sibuk. Nak temankan tok, sebab tok tinggal sorang2 je kat kampung sejak arwah to'ki n ayah teh meninggal. Bermula tahun ni saya dah tak dapat nak jumpa tok selalu, sebab saya dah berkahwin dan ikut hubby stay kat perak. Tapi sekali sekala saya akan telefon utk bertanya khabar tok. Sekarang tok sangat happy sebab dia akan dapat cicit yg pertama awal tahun depan, insyaAllah... Pohon doa dari semua ya... (",)


Keempat, ummi Shahbatun. Saya dan adik-beradik panggil dia "ummi" sebab dia juga berperanan sebagai ibu kepada kami semua selepas pemergian umi. Ummi Shahbatun ni adalah kawan baik umi semasa hayatnya. Lepas umi meninggal, ummi Shahbatun sangat mengambil berat perihal kami adik-beradik. Pada dia lah kami menumpang kasih sayang (walaupun ummi sendiri ada ramai anak-anak). Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada ummi dan abah Nordin kerana sudi mencurahkan kasih sayang yg tak berbelah bahagi kepada kami. Terima kasih juga kepada anak-anak ummi iaitu Kak Mashittah, Asiyah, Rumaisa', Nabihah, Salman, dan Amin kerana kalian sudi "meminjam"kan ummi abah kalian buat kami. Semoga Allah berkati~


Kelima, Nadia dan umi nya. Mereka ni sangat baik dgn saya. Dari sekolah rendah lagi saya berkawan rapat dengan nadia. Masa tu nadia anak tunggal, takde abang, takde kakak, dan takde adik. So dia selalu la bawak saya balik rumah dia waktu hujung2 minggu. Maklumlah budak-budak, nak berkawan. Umi dan ayah nadia selalu bawa saya pegi jalan-jalan. Gi Cameron Highland, sempadan Thailand, beraya kat kuantan n bentong. Umi nadia ni langsung tak berkira dgn saya. Ada-ada je benda yg dihulurnya. Duit belanja, makanan, barang-barang. Sekarang nadia dah ada 3 orang adik yg comel-comel macam anak cina semuanya. Tapi umi dia still lagi layan saya macam dulu. Moga Allah beri ganjaran yg setimpal buat mereka~


Saya juga rindu pada kawan-kawan seperjuangan yg banyak memberi dorongan dan sokongan kpd saya. Yang sentiasa berada di sisi saya, sama-sama merasai kesedihan saya, berkongsi suka dan duka dgn saya, memberi kata-kata semangat tika saya lemah, mentarbiyah dan mengingatkan tika saya lupa. Jazakillah khairan kathira ukhti-ukhtiku sayang....


~Ummu Ilyani a.k.a Wardah Syuhada~


~Farahiyah a.k.a Shauqatul Asrar~


~Khadijah a.k.a Ijah~


~Husna a.k.a Una~


~Kak Ju, Asma', Aqeh, n Oya~


~Syifa' & Odah~

P/S: Saya sayang kamu semua kerana Allah.
Moga Allah redha.....


3 comments:

asma' said...

sayang awk gak..hehe..
.:mzias:.

zahra_wardah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
zahra_wardah said...

de ni mad .tok datang rumah kita dgn ayngah klang.tok duduk rumah ayngah 7hari,rumah busu 10hari.