CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, August 28, 2014

Resepi: Mashed Potato

Kalau orang lain pergi KFC sebab nak beli ayam goreng dengan rempah rahsianya, saya tidak. Saya lebih gemarkan mashed potato. Dan cheezy wedges tentunya. Untuk ayam goreng, saya lebih suka yang dijual di pasar malam. Jauh lebih sedap!

Sebenarnya bertahun jugak saya dok cari resepi mashed potato ni. Dah ada pun resepi orang bagi. Tapi tak berkeyakinan nak buat. Akhirnya beberapa hari lepas suami pm resepi kat facebook sebab nak suruh saya buat. Barulah keyakinan dan kesungguhan tu datang. Hehe. Tapi saya tak guna resepi yang suami bagi tu sebab tak lengkap resepinya. Saya cari resepi lain dan risik-risik juga dari kawan yang pernah buat. Dan alhamdulillah, hasilnya sungguh memuaskan.

image

Puas hati dapat makan yang buat sendiri. Boleh letak gravy banyak mana yang kita suka. Banjir pun takpe. Hehehe.

Ok jom tengok resepinya. Sebenarnya kalau google, semua orang pun guna resepi yang hampir sama.

MASHED POTATO
Bahan untuk kentang lenyek:-

5 biji Kentang (saiz sederhana)
2 SB Butter (nak bubuh 3 sudu pun boleh. Terpulang. Saya tak berapa suka kalau kuat sangat rasa butter tu)
Sedikit garam
Lada Hitam / Lada Sulah
Fresh Milk / Full Cream (saya guna fresh milk)

Cara-caranya:

1) Buang kulit kentang, potong sama besar dan rebus bersama sedikit garam. Garam jangan banyak sangat sebab gravy nanti cukup masin juga. Kalau dua-dua masin karang terlebih masin pulak jadinya. Air rebusan cukup sekadar menenggelamkan kentang. Jangan terlampau banyak ye.

2) Bila kentang dah empuk, anggaran masa rebusan dalam 20 minit macam tu, tutup api dan toskan kentang tadi. Saya masukkan kentang dalam tapis dan biarkan lebih kurang dalam 10 minit. Kena toskan betul2 sebab taknak kentang lenyek kita karang terlalu lembik.

3) Lenyek kentang sampai betul-betul hancur semuanya. Kalau ada food processor bolehlah digunakan. Cepat siap. Saya lenyek guna garpu saja.

4) Masukkan susu sedikit demi sedikit. Yang ni agak-agak je jangan banyak sangat. Fungsi susu nak bagi kentang kita rasa berlemak. Kemudian bolehlah masukkan butter, lada hitam dan lada sulah. Gaul semua bagi sebati.

Ok siap. Ketepikan dulu. Jom buat gravy dia pulak.

Bahan untuk gravy:

1 biji Bawang Besar (saiz sederhana) - potong dadu
2 ulas Bawang Putih - potong dadu
3 SB Butter
2 SB Tepung Jagung (bancuh dengan sedikit air)
2 1/2 cawan Air
1 Kiub Ayam Knorr / Stok Ayam / Perencah Hilal secukup rasa (kalau guna perencah hilal kena tambah garam sikit. Secukup rasa)
Lada Hitam / Lada Sulah

Cara-caranya:

1) Cairkan butter dalam kuali. Api sederhana, jangan kuat sangat. Tumiskan bawang putih dan bawang besar bersama sehingga bertukar warna keperangan (seakan-akan warna karamel)

2) Masukkan air, kiub ayam, lada hitam dan lada sulah. Biar mendidih seketika. Kemudian masukkan bancuhan tepung jagung tadi dan biar sampai kuah memekat. Tepung jagung bancuh dengan air biasa ya. Jangan guna air panas, nanti tepung berketul. Saya mention sebab kalau google, ada resepi yg suruh bancuh tepung jagung dengan air panas.

3) Bila kuah dah pekat, tutup api. Biar sekejap sampai panas berkurang, kemudian masukkan kuah ke dalam blender. Blend sampai semua awas-awas tu hancur dan tak berketul. SIAP.

Selamat mencuba!
Mulakan dengan bismillah dan selawat. InsyaAllah hasilnya pasti sedap. :)

5 comments:

Unknown said...

Sedap resepi ni. Saya dah cube. Tq

OKje said...

memang teringin nak buat mashed potato hari ni...cuma nak recall resepi dia ...lama tak buat dah

Unknown said...

Kalau x letak fresh milk xpe ke sis?

Ain Rahman said...

Terima kasih untuk resepi

daisy g said...

Kalau tak pakai susu, dia ada bagi kesan tak...mungkin dekat tekstur atau rasa dia?