CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Wednesday, January 9, 2013

3 minggu yang berlalu...

Rasanya normal kan ibu-ibu yang tengah berpantang dok menghitung hari demi hari? Hehe..maklumlah masa dalam pantang ni kata orang apaa pun tak boleh.. Makan minum kena pantang, nak keluar jalan2 tak boleh, buat kerja pun tak boleh. Yang bolehnya baring atas katil diam2, bertungku 4x sehari.

Tapi bagi Ummi, pantang anak kedua ni taklah seteruk anak pertama. Dari segi makan banyak benda jugalah yg Ummi boleh makan. Badan pun segar sikit berbanding dulu. Masa pantang lepas bersalinkan Fateh dulu 3 minggu jugalah Ummi susah nak berjalan. Rasa sakit sangat2 macam ada benda nak terkeluar kat bawah ni tau..Kalau pakai barut lagi lah..

Pantang kali ni mungkin sebab nurse dah keluarkan darah beku sehabis boleh, so badan rasa sangat segar. Pakai barut pun selesa sangat sangat. Mungkin juga Allah bagi kekuatan tu sebab ada anak dah besar yang nak dilayan. Tambahan Ummi sekarang dah mula duduk sendiri.

Dulu duduk dengan mertua ada pembantu rumah. Sekarang semua kena buat sendiri. Adik Ummi ada la kat sini. Tapi dia tolong setakat yg termampu jelah kan. Fateh yg lasak ni nak kena monitor selalu. Jangan tak tahu dia dah pandai smack down adiknya tau.. So kadang2 Ummi kena jugalah prepare utk makan, kemas2 rumah sikit, sapu sampah, basuh pinggan, uruskan kain baju.

Mungkin ada yg akan kata "weyy camne2 pun tak boleh tau..bentan nanti baru tahu.." Tapi dah namanya duduk sendiri. Nak harapkan siapa lagi kan. Suami balik kerja penat2 mesti runsing tengok kalau rumah tak siap, makan pun takde. Ini pun kira banyak dah yg Ummi harap kat adik Ummi. Kesian juga kat dia semua dia yg nak kena buat..

Dengan keadaan macam ni, Ummi cuma berdoa kat Allah je moga2 Ummi dikurniakan kesihatan yg baik, moga2 tak bentan, boleh layan anak2 dan laksanakan tanggungjawab dengan baik. InsyaAllah..pergantungan dengan Allah tu sangat2 penting. Tak kira waktu kita senang atau susah. (peringatan utk diri sendiri yg selalu dan mudah sangat alpa)

Satu perkara yg membahagiakan Ummi, hingga saat ni Irdina mendapat khasiat susu ibu sepenuhnya. Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah.. Dan Ummi berharap dapat menyusukan Irdina secara eksklusif selama 6 bulan, dan terus menyusukan sehingga Irdina berusia 2 tahun insyaAllah. Moga Allah permudahkan semuanya. Amin.

Published with Blogger-droid v2.0.9

4 comments:

Puan Chomel said...

good one!sama ngn kak haida dulu..lasak ms lahirkan firdaus...hehe...org ckp mnde samala ngn akk dulu tp akk sengih je..yela,sapa nk jg ank kita klu bkn kitakan?tp jg diri jgk tau..happy breastfeeding!

Hajar Hashim said...

Tu la kalau kita tak buat sendiri sapa yang nak buat kan..? apa pun Tahniah... n happy breastfeeding...

7ahra said...

de, rasenye de blh tkr skit mklmt kt profile kot.. :)
em,duk ngn mertua lg busy dr duk sndri...dgn org dtg xbrenti, ruang nk sapu n mop yg lbih luas, perut yg bnyk perlu di isi, n perlukan duit yg lbih banyak utk d blanjakn wpn xbayo bil air n elektrik..tu belum kira pe'ei masing2, pinggan mangkuk, slera masing2, pkaian, etc...
So, bsyukur la hdup tenang tanpa gangguan sape2 xkira siang@malam..

~EcahAbu~ said...

Terima kasih kak haida n hajar <3

Teh: Profile takleh nak tukar lagi sebab online guna hp je..huhu